Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jsme stále národ komoušů

Už je to více jako čtvrt století, co jsme se oficiálně zbavili komunismu… a přitom jsme pořád komunistickým národem.

Už je to více jako čtvrt století, co jsme se oficiálně zbavili komunismu… a přitom jsme pořád komunistickým národem.

Jeden příklad… Teď vyšel článek „Psycholožka: Klasická škola tvoří nesvobodné lidi závislé na autoritách“. Koukněte se na diskusi pod ním. Z té diskuse mi je vážně na zvracení. Jak může tolik lidí obhajovat nesmyslné vzhlížení k „autoritám“ a „drcení se učiva nazpaměť“. A jako bonus se tak každý druhý (velice nevybíravě) naváží do té paní psycholožky, s níž byl veden rozhovor. Najednou je v diskusi každý expert na psychologii a ví úplně vše učení a výchově dítěte… a přitom v Česku vědí lidé o psychologii velké kulové. U nás se to běžně ani nevyučuje. Lidé nemají vůbec páru, jak funguje mozek, jak se v něm ukládají informace, jak reaguje na stimuly… prostě nic. Ale „byl jsem za komoušů ve škole, vše jsem se našprtal nazpaměť a teď jsem velký máčo, jelikož sedím v neděli večer s pivem u počítače a píšu nesmysly do diskuse na internetu.“.

Ale teď trošku postupně. Proč jsme národ komoušů? Protože se prostě chováme jako hulváti a to nejen v polo-anonymních diskusích na internetu. Ta skrytá agresivita a primitivismus je u nás snad všude. Vezměte si třeba takovou základní věc: pozdrav. Rok a čtvrt jsem bydlel/žil ve Francii/Švýcarsku. Tam je zcela běžné, že jdeme po méně frekventované ulici a řeknete „bonjour“. U nás? Ani náhodou. Občas se ještě lidé zdraví na vesnicích, ale to je asi tak vše. Vůbec samotné jednání s lidmi u nás na je strašné úrovni. Místo, aby lidé nějaký problém vyřešili příjemně a v klidu, tak se často stává, že po sobě řvou, nesnaží se o kompromis, posílají se do prdele atd. (diskuze na internetu je jedno velké osočování)

Těch věcí, které nás v očích ostatní národů dělají primitivy je více a opravdu nemám ambice je dnes dopodrobna rozebírat. Jen tak namátkou: lidé u nás nerozumí konceptu demokracie, nechápou, co znamená „free speech“, odmítají nést následky za své chyby, nepodporují ostatní, aby byli lepší („mně se nedaří, tak ať pojde sousedovi koza“), atd. Máme sice i své světlé stránky. Například jsme „přímí“ (ne upřímní, ale přímí). Ale to už zase trošku odbočuji. Chtěl jsem se ještě dostat k tomu článku o školách... on jednom z reliktů komunismu.

Známky

Víte, proč se u nás ruší známky? Protože to je veskrze nástroj negativní motivace. Dítě dojde domů se čtverkou, a místo aby se s ním začal rodič učit, tak mu dá po hubě. Fakt geniální (y). Takže místo toho, aby známky daly dítěti zpětnou vazbu a pomohly mu určit, kde má potenciální slabiny a kde exceluje, tak mu „dají po čuni“.

Šprtání se nazpaměť

Klasické komunistické školství. A u nás stále velice oblíbená metoda. Do dětí se sypají data zcela bez souvislostí. Když to vezmu ad absurdum, tak dítě se naučí, že 2. světová začala tehdy a tehdy, skončila onehdy a byla tam nějaká Británie, USA, Německo… ale to, že „nacisti byli ti zlí“ nebo proč válka začala, a jak to ovlivnilo lidi a jaké je z toho poučení, tak to už neví. A víte co je na tom nejhroší? Když se nějaké zvídavé dítě zeptá učitele „Proč?“, tak se mu nedostane adekvátní odpovědi. Proč? Proč to tak je? Protože učitelé to často sami nevědí! (nebo neumí vysvětlit) Jak je možné, že to vím? Protože jsem to zažil opakovaně na vlastní kůži (jak na gymnáziu, tak na univerzitě). Po čase se přestanete ptát (prostě to nemá smysl) a naprosto ztratíte motivaci se učit (naposledy se mi to stalo před týdnem… chtěl jsem dotyčnému „pedagogovi“ už něco říci, ale potom jsem si vzpomněl, že to už jeden hrdina zkoušel před pár lety, a sic byl jeden z nejlepších, tak si ho potom podali a vyrazili jej).

Hele už to nebudu protahovat. Argumenty sice ještě mám, a mám také co napsat, ale asi se vám v neděli večer nechtějí číst dlouhé články.

Takže děkuji, že jste to dočetli do konce a tady je jedno video vztahující se ke článku o autoritách ve školství https://www.youtube.com/watch?v=k1vKDM7wfiA

PS: Komu se ještě nechce spát, tak se do mě může pustit dole v diskusi. ;-)

PPS: Autority

Ohledně těch autorit. Je potřeba rozlišovat autority a „autority“.

Autorita je někdo, kdo si vysloužil upřímný respekt ostatních. „Autorita“ je naopak někdo, kdo má respekt jen formálně. Může to být politik, co nic neumí a neví jak řídit město/stát a může to být učitel, který má „autoritu“ hodnotit děti (někdy se to zvrhne i v buzeraci či nadržování, obojí je špatné).

Autority a „autority“ se nevylučují. Může být autorita s (formální) „autoritou“ (např. skvělý učitel, který si svou prací získal jak autoritu studentů, tak rodičů či kolegů).

Má pointa je… „autority“ si nezaslouží automaticky respekt. Vyplývá to z definice. Autoritou se člověk stává tak, že jej ostatní respektují sami od sebe. Ne naopak, že je někdo „autorita“ a respekt si vynucuje.

Autor: Matěj Mareček | neděle 29.11.2015 22:01 | karma článku: 21,42 | přečteno: 1687x
  • Další články autora

Matěj Mareček

Evropští politici jsou úplně mimo

Na téma imigrace a multi-kulturalismus... posloupnost událostí, tak jsem je vnímal (jak mi je média prezentovala) v průběhu let.

13.9.2015 v 19:22 | Karma: 35,50 | Přečteno: 1561x | Diskuse| Politika

Matěj Mareček

Dejte uprchlíkům víza, dočasná víza

Má idea toho, jak pomoci uprchlíkům, posílit Evropské hodnoty a jednotu a ještě na tom třeba ekonomicky vydělat.

6.9.2015 v 18:23 | Karma: 14,81 | Přečteno: 777x | Diskuse| Politika

Matěj Mareček

CERN: konec světa se odkládá, promiňte

Možná to už někteří z vás zaznamenali... CERN (Evropská organizace pro jaderný výzkum) po odstávce/upgrade znovu rozjíždí největší a patrně i nejkomplexnější mašinu, kterou kdy lidstvo sestrojilo.

1.4.2015 v 8:51 | Karma: 17,53 | Přečteno: 1412x | Diskuse| Věda

Matěj Mareček

Oxford - 10. den šílený kazatel

Dnes jsem kromě poutě v Oxfordu potkal také ŠÍLENÉHO KAZATELE a šíleného Slováka. Sic mlel kazatel naprosté nesmysly, tak se při hovoru s ním dala skvěle procvičit angličtina. :-D

5.9.2011 v 22:18 | Karma: 5,80 | Přečteno: 887x | Diskuse| Cestování

Matěj Mareček

Oxford - 8. a 9. den cestujeme NAČERNO!

O víkendu jsem projel pěkný kus Anglie. Z toho až téměř k moři jsem načerno a to jen díky omylu. Strávil jsem noc u cizích lidí a zjistil, jak pracuje anglická policie, když vás okradou.

4.9.2011 v 20:06 | Karma: 6,58 | Přečteno: 786x | Diskuse| Cestování

Matěj Mareček

Oxford - 7. den city center a Meal Deal

Dnes jsem se rozepsal o tom, jaké máte máte v Anglii možnosti, chcete-li se "naobědvat", jak se zde třídí odpad a také jací jsou Korejci povahově (celkem škodolibé potvory...).

2.9.2011 v 17:57 | Karma: 5,16 | Přečteno: 589x | Diskuse| Cestování

Matěj Mareček

Oxford - 6. den The Ashmolean Museum of Art & Archaeology

Dnes jsem navštívil The Ashmolean Museum of Art & Archaeology. Cesou do školy mi ještě jeden Ital stačil "zachránit kejhák" a také jsem napsal zajímavosti o tom, jak moc jsou Francouzské věci ve skutečnosti z Francie.

1.9.2011 v 20:09 | Karma: 5,79 | Přečteno: 869x | Diskuse| Cestování

Matěj Mareček

Oxford - 5. den Korejci jsou všude

První den ve škole, co jsme se "učili" a co jsem se seznámil se svými spolužáky. Téměř všichni to bylo Korejci a jedna holka možná z KLDR. Zkrátka zajímavý vzorek na pozorování všeobecně známých stereotypů.

31.8.2011 v 20:13 | Karma: 7,08 | Přečteno: 962x | Diskuse| Cestování

Matěj Mareček

Oxford - 4. den Kaplan College

Dnes jsem byl první den ve své škole Kaplan College, poprvé mluvil s čenochem (sympatický chlapík), poprvé si hrál s tabletem, poprvé se bavil s velice inteligentní a traktivní Brazilkou, poprvé se bavil s šílenou Brazilkou a zahrál si na špina, když jsem fotil tlustou babu v Mekáči. :-D Jo a ještě jsem obšlehl jeden franyouzský recept.

31.8.2011 v 4:05 | Karma: 7,41 | Přečteno: 832x | Diskuse| Cestování

Matěj Mareček

Oxford - 3. den muzea a univerzitní park

Můj třetí den v Oxfordu. Tentokrát jsem navštívil Oxford University Museum of Natural History, Pitt Rivers Museum a Oxfordský univerzitní park.

29.8.2011 v 21:58 | Karma: 6,03 | Přečteno: 624x | Diskuse| Cestování

Matěj Mareček

Oxford - 2. den za kulturou

Zážitky, postřehy a zajímavosti z druhého dne pobytu v Oxfordu. Dočtete se, jak to je s autobusovou dopravou, jak se zbavit nepotřebných mincí a na co si dát pozor při koupi "oběda".

29.8.2011 v 11:06 | Karma: 6,45 | Přečteno: 565x | Diskuse| Cestování

Matěj Mareček

Postřehy z Anglie (Oxford)

Jsem teď na pár týdnů v Anglii a napadlo mě, že bych se mohl s vámi podělit o zážit a zkušenosti. Především o to, co je pro cizince zajímavé a jak se lidé zde odlišují od nás a naší středoevropské společnosti.

28.8.2011 v 20:14 | Karma: 7,07 | Přečteno: 938x | Diskuse| Cestování

Matěj Mareček

Piškvorky - PC hra zdarma

O prázdninách je nuda (pořád prší) a tak jsem napsal svou první "větší" aplikaci v Javě. Jedná se o v zásadě o klasické piškvorky s několika vychytávkami. Hra je zdarma ke stažení. Odkaz s download stránkou a dalšími informacemi naleznete v článku.

16.8.2011 v 18:54 | Karma: 8,64 | Přečteno: 1025x | Diskuse| Věda

Matěj Mareček

Populismus v politice, aneb Bártovy pokuty

Když se sestavovala vláda vzešlá z letošních voleb, ozývaly se spousty hlasů, které tvrdily, že přibrat „Véčkaře“ se může šeredně vymstít. Nyní se ukazuje, že dotyční měli pravdu. Pan John se stále nezorientoval na svém ministerstvu a poletuje tam jak zmatená včela (vždyť ani neví, kolik tam má zaměstnanců a z jeho snu: „Přijdu tam a ušetřím miliardy“ mnoho nezbylo) a Vít Bárta se naopak zorientoval tak do té míry, že pozastavil výstavbu několika klíčových komunikací... bohužel z většiny právě na Moravě a Slezsku.

29.8.2010 v 8:59 | Karma: 15,98 | Přečteno: 1033x | Diskuse| Politika

Matěj Mareček

3D grafika - kytara

Obrázky kytary vymodelované s pomocí 3D software. Model vychází z reálné předlohy, textury vlastní výroby a výsledný obrázek byl vypočítán pomocí spektrálního renderu.

16.8.2010 v 11:27 | Karma: 11,55 | Přečteno: 1503x | Diskuse| Fotoblogy

Matěj Mareček

Gmail radikálně změnil vzhled

Google se rozhodl pro změnu vzhledu svého Gmailu. Tentokrát se ovšem nejedná o nové barevné téma, či změnu tvaru nějaké ikonky. Předělané bylo celé menu, včetně kontaktů. Co k tomu kroku Google přimělo je v oblasti spekulací, ale předpokládám, že to je odpověď na novou verzi Windows Live Hotmail od Microsoftu, který je ve světovém měřítku mnohem více populárnější než Gmail.

11.8.2010 v 7:06 | Karma: 9,51 | Přečteno: 1521x | Diskuse| Věda

Matěj Mareček

Korsika - ostrov mnoha tváří

Představení ostrova Korsiky, jakožto různorodé země s zajímavou historií ve formě fotografií.

10.8.2010 v 12:24 | Karma: 11,79 | Přečteno: 1174x | Diskuse| Fotoblogy

Matěj Mareček

První kroky s Mint 9 Isadora

Druhé pokračování v sérii článků určených pro začínající uživatele Linuxu. Tentokrát se podíváme, jak zvládnout první kroky v distribuci Mint 9 Isadora, povíme se něco o upravitelnosti prostředí, KDE, Gnome a základních aplikacích.

7.8.2010 v 18:29 | Karma: 9,42 | Přečteno: 1134x | Diskuse| Věda

Matěj Mareček

Linuxové začátky s Mint 9 Isadora

Článků o Linuxu a různých jeho distribucí se na internetu povaluje spousta, ale většinou se nezaměřují na začínající uživatele a pokud ano, tak jsou napsány lidmi, kteří se v Unix/Linux oblasti pohybují již nějakou to dobu a tudíž jim spousta věcí připadá jako naprostá samozřejmost. Napadlo mě tedy proč nepřinést pohled relativního „tučňáčka“.

5.8.2010 v 21:20 | Karma: 10,49 | Přečteno: 1220x | Diskuse| Věda

Matěj Mareček

O zítřcích po zítřku

Rozhodl jsem se napsat esej „O budoucnosti“. O budoucnosti jak ji vidím a jak ji chci vidět. Historičnost všech věcí se promítá do přítomnosti stejně jako se dnešní problémy a trendy budou promítat do dalších zítřků...

2.1.2010 v 18:17 | Karma: 9,42 | Přečteno: 1138x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 25
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1230x
Jsem bývalý student osmiletého gymnázia v Rožnově pod Radhoštěm a současný student VUT FIT v Brně na rok zaměstnán v CERN. Čas od času cítím potřebu vyjádřit se k nějaké společenské, kulturní, politické, či technické otázce a tak napíši na dané téma text, kde se snažím prezentovat svůj pohled na věc a problém většinou rozeberu z více úhlů pohledu.

Seznam rubrik